Η ETEM στη μοναδική έκθεση « Η Σχολή των Αθηνών»

07/20/2021
Η ETEM στη μοναδική έκθεση « Η Σχολή των Αθηνών»

Η ETEM ΣΤΗ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ « Η ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ» ΣΥΝΕΝΩΝΕΙ ΑΡΜΟΝΙΚΑ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ .

 

Η ΕΤΕΜ συμμετέχει ένθερμα  ως χορηγός στην  έκθεση  που διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Αρχιτεκτονικό Γραφείο Neiheiser Argyros.

Η εκθεση είχε αναβληθεί λόγω των έκτακτων συνθηκών. Θα είναι διαθέσιμη ξανά για το κοινό από 3 Σεπτεμβρίου μέχρι 11 Οκτωβρίου. 

Η Έκθεση της Σχολής Αθηνών, μέρος του ελληνικού περιβόλου της 16ης Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, είναι ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό αναπτυσσόμενο ερευνητικό έργο που για πρώτη φορά, ανιχνεύει και συγκεντρώνει ακαδημαϊκούς χώρους από διαφορετικές περιόδους της ιστορίας και από διάφορα μέρη του κόσμου.

Η έκθεση και το όνομά της, «Η Σχολή των Αθηνών», είναι εμπνευσμένη από τη φημισμένη τοιχογραφία του Ραφαήλ. Το αριστούργημα του αναγεννησιακού καλλιτέχνη δείχνει όλους τους σπουδαιότερους μαθηματικούς, φιλοσόφους και επιστήμονες της κλασικής αρχαιότητας, συγκεντρωμένους να μοιράζονται τις ιδέες τους και μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλον. Όλες αυτές οι σπουδαίες προσωπικότητες  υπήρξαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους , αλλά στη τοιχογραφία του Ραφαήλ συγκεντρώνονται όλοι κάτω από μια στέγη.

Το αρχιτεκτονικό σχέδιο της Σχολής Αθηνών έχει ως στόχο να συγκεντρώσει ακαδημαϊκά «επιτεύγματα » από διαφορετικές ηλικίες, σχολές και άτομα, όχι μόνο « μυαλά », αλλά  και να συγκεντρώσει  τους χώρους στους οποίους  έχουν επικοινωνηθεί αυτά τα επιτεύγματα.

Για πρώτη φορά οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν φυσικά μοντέλα εβδομήντα διαφορετικών ακαδημαϊκών κοινών χώρων από την ιστορία και τον κόσμο, υλοποιημένων και μη. Όλα τα μοντέλα είναι στην ίδια κλίμακα - 1:200 - και αναπαριστούν μόνο τους χώρους εκείνους του πανεπιστημίου που μπορούν να αναγνωριστούν ως ακαδημαϊκά κοινά, εξαιρώντας όλους τους υπόλοιπους κλειστούς χώρους όπως τις τάξεις και τα γραφεία. Τα φυσικά μοντέλα συμπληρώνονται από δεδομένα, σχέδια και εικόνες, τα οποία επιτρέπουν την περαιτέρω σύγκριση των έργων για προβληματισμό και πειραματισμό.

Με βασικό στοιχείο ένα σύστημα καθρεπτών που αντανακλά και πολλαπλασιάζει τα μοντέλα, το έργο επεκτείνεται κυριολεκτικά προς τα έξω, πέρα ​​από τα φυσικά όρια του εκθεσιακού χώρου. Αν και το έργο αυτό δεν είναι πλήρες ούτε απόλυτο, αποτελεί μια έρευνα που συνεχίζει και εξελίσσεται, ένα διαρκώς διευρυνόμενο πλέγμα της αρχιτεκτονικής των ακαδημαϊκών κοινών.

Το έργο της Σχολής Αθηνών είναι ένα είδος εκπαίδευσης «ελεύθερου χώρου». Η έκθεση έχει πλέον επεκταθεί και επανασχεδιαστεί για τη νέα της παρουσίαση. Τα μοντέλα των ακαδημαϊκών χώρων είναι τοποθετημένα στο τέλος των κάθετων χαλύβδινων ράβδων, ανυψωμένα στο ύψος της μέσης για εύκολη προβολή από όλες τις γωνίες και οργανωμένα σε ένα πλέγμα που γεμίζει το περίπτερο εξίσου προς όλες τις κατευθύνσεις. Τα μοντέλα συμπληρώνονται από δεδομένα, σχέδια και εικόνες από κάθε σχολείο, τα οποία επιτρέπουν την περαιτέρω σύγκριση των έργων.

Παράλληλα μας εξηγεί ο Ryan Neiheiser, συνεπιμελητής και συνιδρυτής του  αρχιτεκτονικού γραφείου Neiheiser Argyros, οτι : "Παρόλο που θεωρούμε ότι η μάθηση συνήθως λαμβάνει χώρα στην τάξη, εκπαιδευτικοί και αρχιτέκτονες έχουν αναγνωρίσει εδώ και χιλιάδες χρόνια ότι πραγματοποιείται και στο «ενδιάμεσο»: στους διαδρόμους, στις σκάλες, στην καφετέρια, στο προαύλιο – στους χώρους τους οποίους αποκαλούμε «ακαδημαϊκά κοινά». Ο Σωκράτης δίδαξε στην Αρχαία Αγορά. Ο Πλάτωνας ίδρυσε την Ακαδημία του στον ελαιώνα της Αθήνας, όπου συχνά δίδασκε ενώ περπατούσε. Μεσαιωνικά κολλέγια ήταν οργανωμένα γύρω από μία κοινόχρηστη αυλή, ενώ τα πανεπιστήμια του 20ου αιώνα διαθέτουν ευρύχωρους διαδρόμους κυκλοφορίας  που λειτουργούν ως άτυποι χώροι μάθησης”.

Η ομάδα της ETEM εντυπωσιάστηκε από το μνημειώδες αυτό εγχείρημα και υποστηρίζει την έκθεση, ώστε περισσότεροι άνθρωποι να μπορούν να εξοικειωθούν με αυτό το μοναδικό επιστημονικό έργο.

 "Για την ΕΤΕΜ αποτελεί ύψιστος σκοπός η υποστήριξη τέτοιων συνεχιζόμενων και εξελισσόμενων ερευνητικών έργων τα οποία, αφενός, θα ωφελήσουν τους ειδικούς του κλάδου και, αφετέρου, θα είναι ενδιαφέροντα για το ευρύτερο κοινό." Σε όλη την ιστορία, οι αρχιτέκτονες έχουν πειραματιστεί με διαφορετικές χωροταξικές στρατηγικές για τη δημιουργία «ελεύθερων χώρων» και νομίζω ότι «Η Σχολή Αθηνών» μας δείχνει τους καλύτερους από αυτούς », δήλωσε ο  Επιχειρησιακός Διευθυντης της ΕΤΕΜ, κ. Ιωάννης Χρυσάφης.

 

 

213
Share